baby-birth-black-and-white-266055 (2)

Dag- en nachtritme instellen

Hoe stel ik een dag – en nachtritme in bij mijn pasgeborene?

Je kindje wordt geboren met een omgekeerd dag- en nachtritme. Dit komt vanuit de zwangerschap. Je kleintje deinde lekker in jouw buik, waardoor het sliep op momenten dat jij in beweging was. Het kleintje werd wakker op momenten dat jij rust had. Je herkent het vast wel, de hele dag voelde je je kleintje amper, en zodra je ’s avonds lekker op de bank of in bed lag, kwam je buik tot leven.

Je kleintje heeft niet ineens een klokje die omgezet wordt naar ‘het is nu dag, dus wakker worden maar’. Dit heeft tijd nodig! De eerste weken zal je kleintje dus vooral overdag slapen en ’s nachts de boel af en toe op stelten zetten.

Ieder mens heeft een eigen bioritme, ook wel het circadiaans ritme genoemd. Deze wordt gedurende de eerste 6 weken van het prille leven van je kleintje ingesteld, waardoor rond de leeftijd van 7 – 12 weken het circadiaanse ritme tot uiting komt. Rond die tijd ontstaat er dus een dag- en nachtritme.

Het instellen van die biologische klok (het circadiaanse ritme) gaat natuurlijk niet vanzelf. Licht speelt hierin een grote rol. Het ochtendlicht zorgt ervoor dat alle processen in het lichaam aan het werk gaan en je lijf goed afstelt. Zo is er voor ieder proces in je lichaam een eigen ritme, denk maar bijvoorbeeld aan je stoelgang.

Zonlicht zorgt ervoor dat de hoeveelheid cortisol (wakkerhormoon) stijgt, waardoor je goed wakker wordt. Is er te weinig daglicht, dan daalt het cortisolgehalte, waardoor het slaaphormoon melatonine de overhand krijgt. Dit is ook de reden dat we in de winter vaak vermoeider zijn dan zomerdag.

Wil je je kindje helpen om het dag- en nachtritme goed in te stellen? Dan ga je dus in de ochtend lekker naar buiten. Lekker in de wandelwagen, en gaan! Goed voor je kindje en voor jou!

Daarnaast wil je de volgende tips toepassen:
* zodra je kindje wakker is gaan de gordijnen open
* Bij het slapen zorg je voor een donkere omgeving
* ’s nachts zorg je voor gedempt licht als je je kindje moet voeden of verschonen
* ’s nachts zorg je voor rust, want ook geluid beïnvloedt het dag- en nachtritme
* zorg voor stressreductie, want stress verhoogt  het cortisolhormoon, waardoor slapen moeilijker gaat
* zorg voor ritme & regelmaat

 

 

 

 

 

Add a Comment

You must be logged in to post a comment